Az alábbiakban néhány általánosan előforduló jelenségre szeretném felhívni azok figyelmét, akik maguk is azt fontolgatják, hogy valamilyen segítő szakmában kezdenek praktizálni.
Soha ne engedd be magadba a kliensed problémáját
Tarts egy lépés távolságot. Abban a pillanatban, ha klienseddel együtt sírsz, vagy sajnálkozol, felerősítheted benne azt az érzést, hogy az ő problémája akkora, hogy a segítő is „megborul” tőle. Ebben a pillanatban már lőttek is hatékonyságodnak. Nem kell érzéketlen géppé válnod, de minden pillanatban tudnod kell, hogy hol a helyed az adott szituációban.
Kb. 15 évvel ezelőtt volt egy időszakom, amikor azt vettem észre, hogy folyamatosan levert és rosszkedvű vagyok, de erre a saját életem nem szolgáltatott okot. Rá kellett jönnöm, hogy mások baját viszem magammal, mert túlságosan „bevonódok” a történetükbe. El is mentem egy pap ismerősömhöz, hogy ő amikor gyóntat és esetleg valami olyat hall, ami kiveri a biztosítékot, akkor mit tesz, hogy ne „boruljon ki”. Csak annyit mondott, hogy amit ő hall az megy föl az égbe. Magyarán ő csak átereszti magán, de nem ragad bele. Megfogadtam a tanácsát és azóta nekem sincs hasonló problémám.
Ne haverkodj
Általában nem akkor keresnek meg minket, amikor minden happy. A kliens gyakran úgy kerül hozzánk, hogy az a meggyőződése, hogy senki sem érti meg. Erre jön valaki, aki ismeretlenül is elsőre fel tudja azt fogni, amit a környezete sokadszorra sem. Ezzel már létre is jön valamiféle extra szimpátia a kliens részéről, de ez még nem jelenti azt, hogy barátokká kell válniuk. Nagy korkülönbség esetén az apa-anya pótlékot is láthatnak a segítőben.
Amennyiben a segítő és a kliens ellenkező nemű, akkor meg már meg is van terítve egy jó kis „játszadozáshoz”. A segítőnek ilyenkor tudnia kell, hogy a vonzalom nem neki szól, hanem a helyzetének. Magyarán nem árt tudatában lennie annak a nem elhanyagolható ténylek, hogy ő most dolgozik.
Én például a magánéletben egy elég harsány, beszólogatós figura (is) vagyok, aki nem egyezik meg 100 százalékban azzal az emberrel, akivel egy elemzés során összefut a kliense.
Annyit adj magadból, amennyit az adott szituáció megkíván
Egyrészt ne legyél túl szakmai, mert a hozzád forduló nem fog érteni. Nekem hiába világos egy recepciós kvadrát jelentéstartalma, ha a kliens ezzel nem tud mit kezdeni. Fordítsd le ezt az ő nyelvére. Hozz példákat, akár a saját életedből is, vagy világítsd meg a lényegét egy hasonlattal. Mindenkinek vannak kedvenc helyzetei, gyakorlatai, módszerei, amiket előszeretettel alkalmaz és ajánl. Az is lehet, hogy éppen most tanult valamit, amit minél hamarabb ki szeretne próbálni a gyakorlatban. Türelem! Azt kell használni, amit a helyzet megkíván és nem azt amitől a segítőnek orgazmusa lesz.
Természetesen van még ezernyi buktató, de ezek azok a helyzetek, amikkel szinte biztos, hogy találkozni fogsz, ha arra adod a fejed, hogy emberekkel foglalkozz. Remélem, hogy hasznosnak találjátok!
Iván